תבנית נוף המולדת (II)

Photo by Zakaria Boumliha from Pexels

  1. https://www.adssc.org/דר-עוזי-אבנר-ארכאולוגיה/
  2. https://www.adssc.org/en/wp-content/uploads/2021/05/Avner-Ancient-Israel-Yhwh-21.pdf
  3. https://bit.ly/3I90CwH
  4. https://www.knowingfaith.co.il/מאמרים-מורחבים/ההתנחלות-הישראלית-בכנען-מאמר-מורחב
  5. https://he.wikipedia.org/wiki/ירושלים
  6. https://he.wikipedia.org/wiki/הרי_ירושלים

רק תיקון: אחרי הציטוטים בפוסט מחוק יסוד: ירושלים, הושמטה המילה: "לוותר", כך שצריך להיות: " אין לוותר על שום סמכות או שטח מירושלים".

הוספה של לינק שנשתכח: לינק לפוסט הראשון בסדרה:

רק תיקון טעות ללינק שבור:

ויקיפדיה , תקופתה הברונזה המאוחרת בארץ ישראל, כאן:

https://bit.ly/3I90CwH

14 תגובות על “תבנית נוף המולדת (II)”

  1. האם ישראל לא העבירה לאחרונה ריבונות על מגרש הרוסים לרוסים? האם זה לא סותר את חוק היסוד?

    עבודה מקיפה ויפה עשית פה. לא הבנתי את עניין הצרעה. האם צרעות אחראיות לגרוש תושבי הארץ הכנענים??????

    אהבתי

  2. עתידן,

    צרעות על פי מכון ידעיה קשורות לבצורת ורעב (כלומר, רעב ובצורת, מובילים למכת צרעות על פי המכון). הבצורת והרעב כפי שמתואר בפוסט, גרמו לנדידת עמים, ובין היתר, להשתלטות עמים על חבלי ארץ ישראל (חבל ההר בעיקר). בין העמים, עם ישראל פשוט. המכון, מתאר כאילו, אפשרות, לזיכרון מקראי על תקופת בצורת ורעב דאז (והשווה שבירת רעב, ירידה מצרימה, סיפור יוסף במצרים וכו…).

    אז שוב, הצרעות של המכון עצמו, פרשנות סבירה לגבי דידם של המקרא ושל תקופת הרעב. ודוק, היסטוריונים של העת העתיקה והמזרח הקדום, גורסים אכן, שהייתה תקופת רעב ובצורת וכדומה, שהטביעו חותם גיאופוליטי על האזור ( בין היתר רעב ובצורת, אבל, גם היחלשות של המעצמות אז, בעיקר מצרים לענייננו).

    לגבי מגרש הרוסים, היתה אכן עתירה לבג"צ על כך. אפנה אחר כך.

    להתראות

    אהבתי

  3. עתידן,

    כאן כתבה בוואלה על "חצר סרגיי" מה שנקרא אכן. נדביק הכתבה:

    "הפורום המשפטי למען ארץ ישראל" עתר אחר הצהרים (ראשון) לבג"ץ נגד החלטת הממשלה להעביר את "חצר סרגיי" בירושלים לידי רוסיה. בעתירה נטען כי לממשלה אין סמכות לדון בהחלטות מסוג זה, מאחר שמדובר בממשלת מעבר. הפורום ביקש מבג"ץ להוציא צו על תנאי שיורה למדינה להשיב מה הנימוק בגינו לא תבוטל ההחלטה בתקופת ממשלת מעבר.

    כמו כן, התבקש בית המשפט להוציא צו ביניים האוסר כל פעולה שתכליתה העברת "חצר סרגיי" לממשלת רוסיה. בעתירה נכתב כי "מדובר בצעד מדיני בעל חשיבות, שבא לאחר שנים רבות של לחצים מצד רוסיה. העניין שנוי במחלוקת ציבורית, בין היתר נוכח העובדה שהתמורה שמקבלת ישראל כנגד מסירת הנכס אינה ברורה". העתירה מתבססת על החלטת הוועדה לבחירת שופטים לפני כשבועיים, לפיה לא ניתן לבחור שופטים לבית המשפט העליון בזמן ממשלת מעבר.

    שופטת בית המשפט העליון מרים נאור דחתה הערב את הבקשה להוצאת צו ביניים בנושא העברת "חצר סרגיי" לרוסיה וקבעה דיון בנושא לאמצע אוקטובר.

    ההחלטה להעביר את "חצר סרגיי" לבעלות רוסית, התקבלה כמחווה לנשיא רוסיה דימטרי מדוודב ולראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין לקראת ביקורו של ראש הממשלה אהוד אולמרט השבוע ברוסיה. על פי העתירה, בדצמבר 2007 הודיע משרד החוץ לשגרירות הרוסית בישראל, על נכונותה של ישראל להיענות לדרישת ממשלת רוסיה להעביר לבעלותה את "חצר סרגיי". עקב כך הועברה החצר, שנוהלה על-ידי האפוטרופוס הכללי, לבעלות המדינה.

    "חצר סרגיי" היא מבנה במתחם במגרש הרוסים במרכז ירושלים. הבניין נבנה ה-1890 על ידי הכנסייה האורתודוקסית ברוסיה, כאכסניה לצליינים רוסים שעלו לרגל לירושלים. עם תחילת המנדט הבריטי בארץ ישראל, המבנה הוסב והפך למרכז משרדי הממשלה הבריטים בארץ. כיום משמש הבניין את משרד החקלאות ואת החברה להגנת הטבע. רוסיה דורשת מזה זמן רב לקבל מחדש את הבעלות על המקום, ששוויו נאמד ב-11 מיליון שקלים. ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון הבטיח כי יעשה זאת, אולם הדבר לא התאפשר מסיבות בירוקרטיות.

    עד כאן הציטוט/ הדבקה:

    אז תשמע, אפשר להניח, שזה רכוש שלהם היסטורית בהרבה מובנים. הוא גם נוהל על ידי האפוטרופוס הכללי (מה שמעיד על כך אולי). אז מדובר במבנה, קרקע מסויימת, לא מדובר ממש על ויתור על ריבונות באופן אסטרטגי ניתן לטעון כמובן. זה מקום מקודש גם וכדומה. זה לא בדיוק זהה. אבל, נקודה יפה העלית. בכל מקרה, הפורום המשפטי למען א"י עתר על בסיס כך, שזוהי ממשלת מעבר, שלא יכולה לקבל החלטה כזו, ועוד, שזה נעשה בלי תמורה.

    כאן:

    https://news.walla.co.il/item/1356408

    להתראות

    אהבתי

  4. וכאן נדביק את החלטת הממשלה עצמה, בנוגע לחצר סרגיי כאמור. הנה:

    החלטה מס. 4152 של הממשלה מיום 05.10.2008

    נושא ההחלטה:

    "חצר סרגיי" בירושלים

    מחליטים:

    1. לאשר את העברת הבעלות בנכס הידוע כ"חצר סרגיי", המצוי בפינת הרחובות "מונבז" ו"הלני המלכה" בירושלים, לממשלת הפדרציה הרוסית, כאשר ההחזקה והשימוש הנעשים בחלקים בנכס על-ידי גורמים שונים ובכללם משרד החקלאות ופיתוח הכפר, רשות הגנים הלאומיים והחברה להגנת הטבע, לא תיפגע, אלא בהסכמת שתי הממשלות.

    2. לאשר את חילופי האגרות שנחתמו בנושא בין ממשלת ישראל לממשלת הפדרציה הרוסית, ובהם פירוט התנאים והסייגים להעברת הבעלות בנכס לממשלת הפדרציה הרוסית.

    3. עד לקבלת החלטה אחרת בנושא, יימסר להחזקת ממשלת רוסיה רק אגף בניין אשר היה בשימוש ממשלת ברית-המועצות עד להפסקת היחסים בין המדינות בשנת 1967 ונותר פנוי מאז.

    4. להורות לשר האוצר, בהתאם לסמכותו לפי חוק נכסי המדינה, התשי"א-1951, לבצע את הפעולות הנדרשות ליישום החלטה זו."

    כאן:

    https://www.gov.il/he/departments/policies/2008_des4152

    אהבתי

  5. ירושלים הרי לא היתה ממלכת ישראל המאוחדת לאורך זמן, הרי זמן קצר אחרי מלכות שלמה יָרָבְעָם הקים את ממלכת ישראל. קודם לירושלים שילה הייתה המרכז הדתי והמדיני כך שבפועל ירושלים הייתה הבירה למשך כשני דורות סך הכל.

    אם העברים התנחלו בהר כנראה שהסיבה היתה שהם הגיעו מעבר הירדן ושאיזור החוף היה מיושב.

    אהבתי

  6. נירה,

    זה לא ממש משנה מבחינת הפוסט רק. מבחינת הפוסט, חבל ההר היה לב ליבו של מעשה ההתנחלות הישראלית. שם עוצבה וגובשה הזהות. ואכן, אזור החוף היה כמובן מיושב כפי שגרסת נכון. אם לא היה מיושב, והיה לאל ידם של הישראלים, היו מתיישבים שם אפשר להניח בוודאות. שם העושר. שם החקלאות. שם הנמלים הגדולים וכדומה.

    אז הם השתלטו על ההר השומם, בגלל שהיו אנדרדוגים אכן. חיו בשולי הארץ.

    וזה לב ליבו של הענין, שכל האסכולות מסכימות עליו למעשה.

    אפילו במלכות שלמה, שהיא שיא העוצמה של האיחוד הישראלי, הרי, שאזור פלשת, במישור החוף הדרומי, לא נכבש ולא נלקח. אפילו במלכות שלמה כך היה הדבר. וזה יותר ממרמז על חבל ההר כמובן.

    הנה כאן מפה של מלכות שלמה (ויקיפדיה, ממלכת ישראל המאוחדת) שימי לב לאזור פלשת, שם גם שלמה לא יכול היה להם:

    כאן לויקיפדיה:

    https://he.wikipedia.org/wiki/ממלכת_ישראל_המאוחדת

    אם הם באו מעבר הירדן המזרחי אכן, זה בעיה סבוכה מאוד. אבל, לא ממש ניגע בה לגמרי, בגלל שאנו עוסקים כמובן בהבניית וחשיפה והגדרה של הזהות הישראלית.

    אגב, תקרא את המאמר של מכון ידעיה, שם יש אכן ציון מענין, של מרכזי פולחן בהר ( לפני מקדש ראשון).

    להתראות

    אהבתי

  7. כמובן לשים לב:

    המפה מציינת לכאורה את מלכות דוד (יש החולקים אגב). אבל, מלכות דוד מאוחרת מאוד לתקופה בה אנו דנים ( ראשית ההתנחלות בהר של הישראלים). מלכות דוד 900 לפני הספירה בערך. ואילו ראשית ההתנחלות, משהו כמו נניח 1100 – 1200 לפני הספירה. זה מאתיים שנה הפרש ( בגדול מאוד ככה, אבל, עדיין הפרש).

    להתראות

    אהבתי

  8. אולי תוכל לפרט במה הוא היה עם יוצא דופן.
    הם נלחמים בעמים השכנים לא כדי לכבוש את עריהם ועושרם. אז מה הטעם? כדי להראות כוח אין צורך לאבד חיילים. אם יהושוע לא שרף את הערים אולי זו היתה יותר הפגנת כוח. רק הערים שלא נכנעו נשרפו. אם כנען הייתה בחסות המצרים זו הייתה יותר הפגנת כוח שיבטית. ויכול להיות שהתישבות בהר נועדה לא להסתבך עם המעצמות שהיו עוברות הלוך ושוב במשור החוף.
    איך האלוהות המדברית הטביעה חותמה. שבטים במדבר, צורת התישבות, צורת מגורים, בעלי חיים.

    אבל בתנ"ך קיימת כבר חלוקת הארץ על פי הבטחה אלוהית וזה כולל את רצועת החוף

    אהבתי

  9. סוס אחד,

    עם ישראל לגבי חוקרים ומלומדים, היה מאוד יוצא דופן. נשאיר לפוסטים הבאים. אבל, באופן כללי למשל, מערכת החוקים, לא רגילה. מאוד חברתית. מאוד הומנית. מאוד סוציאלית. גם אוניברסלית.

    למשל יחס לעבדים. במזרח הקדום, העבד הוא קנין של האדם. עושה בו כרצונו. לא כך בדת ישראל למשל. יש לנהוג בו בחמלה. לתת לו אפשרות להשתחרר אחרי 6 שנים וכדומה.

    אין במזרח הקדום כדבר הזה. אנו נדון בהכל.

    בסך הכל בפוסט, הבאתי את מכלול הנארטיבים ועמדות של חוקרים בגדול. כל נארטיב סותר השני, ויש בלגן שלם.

    אבל, ענייננו בזהות. ולצורך הזהות, אבחנו המשותף לכל הנארטיבים והאסכולות:

    התנחלות בחבל ההר, גיבוש, והשתלטות הדרגתית על ארץ כנען, אפילו כך, כפי במפה לעי"ל, לא על כל כולה.

    אז שוב, המשותף, לא הדיאלקטיקה בין אסכולות, כי אם, המשותף להן. לא באנו לחדד ההבדלים פה.

    יש כאלו טוענים אכן, שיהושוע כבש צבאית. יש כאלה טוענים, אין לזה שום בסיס מינימלי אפילו. לא משנה. אבל, מה שמשנה, חבל ההר, והתנחלות. על האחרונים, אף אחד לא חולק בעיקרון.

    להתראות

    אהבתי

  10. אם כך היוצא דופן זו יחודיות, לאומיות שהתגבשה בשלב מוקדם והייתה קיימת בעם המתהווה בישראל ב 1200 לפני הספירה.
    זה בעצם מה שהתנ"ך אומר לנו.
    מערכת חוקים מאוד חברתית. מאוד הומנית. מאוד סוציאלית. גם אוניברסלית מעיד על פרוגרסיביות בקרב עמים לבנטינים בתקופה שיבטית ואלימה ביותר.
    במילים אחרות אתה אומר: כבר אז הינו אחרת 🙂

    אהבתי

  11. נירה,

    עוד נגיע ללאומיות המיוחדת של עם ישראל, הכל בפוסטים הבאים.

    לגבי מערכת חוקים מאוד חברתית והומנית אותה הזכרתי בקטנה, יש הרואים את זה בדיוק הפוך. שהשבטיות יצרה מערכת חוקים הומנית. הסולידריות השבטית יצרה זאת ( עוזי אבנר למשל כך רואה זאת).

    אבל, אני כלל וכלל לא מסכים עם כך. הסולידריות השבטית, יכולה ליצור גרעין הומניות, אבל, לא אוניברסלי, אלא, נהפוך הוא. נאמנות שבטית עומדת בדיאלקטיקה לאוניברסלית ומדינית הרי ככה כללית.

    אני רואה את זה בדיאלקטיקה (קשר ניגודי) עם מלוכה. מלך. שהוא כל יכול. שהוא אל. בתקופה כזו, מלכים היו ממש בני אנוש שהם מעין אלים או מורמים מעם באופן מיסטי. בעלי כוחות ויכולות וסמכות אבסולוטיים.

    אבל, לא אצל עם ישראל, בטח בתקופת ההתהוות שלהם. בכך הייחודיות.

    והכל יבוא בפוסטים הבאים.

    להתראות

    אהבתי

  12. תודה עדנה על ההפניה,

    ואכן, נצטט משם, על תהליך התנחלות הדרגתי (כפי בפוסט):

    "חלק מהחוקרים סבורים כי תהליך ההתנחלות והתגבשות עם ישראל בארץ ישראל כלל לא כלל כיבוש מהיר, אלא כניסה איטית של שבטים."

    או:

    " אף על פי שלתפיסה כי המקרא מתאר את תהליך ההתנחלות וכיבוש הארץ בראשות יהושע בן נון כמסע צבאי אחיד שורשים עמוקים במחשבה היהודית-נוצרית, הרי בפועל מתואר במקרא תהליך ארוך שהחל בימי משה, המשיך בימיו של יהושע והסתיים שנים רבות לאחר מותו."

    עד כאן הציטוטים:

    מה שחשוב להבין מן הפוסט, זה שכל האסכולות למעשה, מסכימות עם כך, שראשית ישראל, הינו, בהתנחלות בחבל ההר ותהליכים הדרגתיים. ואפילו אסכולה מקראית פנדמנטליסטית כפי מכון ידעיה לעי"ל, מסכימים עם כך.

    להתראות

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: