פלאש בק קצר על המפגע

ויקיפדיה/ הפיגוע המשולב בבאר שבע (2022)

מניח שכולם שמעו ועודכנו לגבי הפיגוע בבאר שבע היום/ אתמול. כאן בויקיפידיה למשל.

ענין אותי, לחזור לגזר הדין עליו (2016) ולנסות לחלץ משהו ממנו. קצת סיבוך. התיק רובו נעלם מארכיון אתר בתי המשפט. יש הרבה תיקים עם שמות דומים על עבירות דומות וכדומה. בסוף הצלחנו לאתר גזר הדין באתר: Psakdin ( מופע חלקי, יש לשלם על כל הקובץ) וגם ב- דטאצ'ק (Datacheck).

השם שלו הרסמי: מוחמד אבו אלקיעאן.

קצת רקע עובדתי כללי:

עד גזר הדין ב- 2016 כאמור, ניהל חיים נורמטיביים. לא היה מעורב בפלילים. עבד כמורה בבית ספר יסודי ביישוב בו גר. נשוי ואב ל- 5 ילדים ומפרנס יחיד בבית. לא היו שום בעיות התנהגות איתו מסתבר.

מה הוא עשה בדיוק, נצטט:

"הנאשם הקים חוליה סודית, שערכה מפגשים חשאיים ותכנן יחד עם חבריה לצאת את הארץ ולעבור לסוריה, במועדים שונים ביולי ואוגוסט 2014 נפגש עם קטין יליד 1999 ועם אחר, ובמפגשים אלה הסביר להם אודות דאעש והשקפותיו, סיפר להם על הדרך של הארגון והלחימה בסוריה, והראה לקטין סרטונים של הארגון, וכתוצאה ממעשי הנאשם, השניים הביעו תמיכה בארגון דאעש.

על פי האישום הראשון, במועדים שאינם ידועים למאשימה, אך בתקופה מסוף שנת 2013 ועד 2.6.2015, בתדירות של פעם עד פעמיים בשבוע, השתתף הנאשם באספות של תומכי דאעש שנערכו ליד המסגד, ובמשתתפים בהן גם אדם בשם עותמאן שהצטרף לדאעש בסוריה ונהרג, אחיו ונוספים. באסיפות אלה הוצגו סרטונים, הושמעו נאומים ונוהלו שיחות על פעילות הארגון.

ביוני 2014 ובהמשך ליציאתו של עותמאן לסוריה, כאמור לעיל, פנה אל הנאשם עיסא אבו אלקיעאן (להלן: "עיסא") וביקש ממנו כי ילמדו אודות ארגון דאעש, הנאשם הסכים ואחת לשבוע היו השניים נפגשים והנאשם הראה לו סרטונים של הארגון ועקב יחד עימו אחר החדשות בנושא הלחימה של הארגון בסוריה. במהלך חודש בפברואר 2015, השניים חידשו את הקשר לאחר הפסקה, והמשיכו במפגשיהם אחת לשבוע. בהמשך הצטרף למפגשים הללו גם שריף אבו אלקיעאן (להלן: "שריף"), והשלושה היו נפגשים פעם-פעמיים בשבוע, והיו משנים את מקומות המפגש כדי למנוע את גילויים.

במהלך חודש מרץ 2015 קשר הנאשם קשר עם עיסא לצאת לסוריה, והציע כי יצאו דרך ערב הסעודית, ויתחזו כיוצאים למטרות דתיות דרך ירדן. הנאשם פנה אל שריף וקשר גם עמו קשר לצאת לסוריה כמתוכנן. בהמשך נרשמו השלושה לפעילות דתית, שילמו 200 דינר, הוציאו דרכונים, ותכננו לצאת תוך כדי חודש הרמדאן, לשהות בערב הסעודית למשך יום אחד, לחפש מסתור וליצור קשר עם אנשים שיסייעו להם לצאת לסוריה, ולשם כך חיפש הנאשם ברשת החברתית "טוויטר" אנשים שיוכלו לעזור להם ביציאה לסוריה.

בהמשך פנה עיסא לנאשם וביקש ממנו הלוואה של 10,000 ₪ כדי לשלם חובות בישראל בטרם יצאו לסוריה, והנאשם נענה לבקשתו.

תכניתו של הנאשם סוכלה בשל מעצרו."

עד כאן הציטוט ( מגזר הדין כמובן):

איך השופט ראה הדברים, נצטט סיכום לגבי הענישה:

"הענישה

  1. הנאשם יליד 1987 והוא נעדר עבר פלילי.

לא מצאתי כי בעניינו של הנאשם יש לחרוג ממתחם העונש ההולם, לא לקולא ולא לחומרה.

הנאשם מורה במקצועו, מוערך ומכובד בקהילתו, נשוי ואב ל-5 ילדים ועד לביצוע העבירות ניכר כי ניהל אורח חיים נורמטיבי.

הנאשם נטל אחריות מלאה על מעשיו, הודה בכתב האישום המתוקן, הביע חרטה על מעשיו, ואמר שהוא יודע שטעה ולא יחזור על כך.

לאור האמור, ובפרט היעדר עבר פלילי, קבלת האחריות והחרטה אשר נחזית כנה, על הענישה להיות ברף הנמוך של מתחם העונש ההולם.

לאור נסיבותיו של הנאשם ועונש המאסר המוטל, אינני מוצא מקום להטלת קנס.

  1. אשר על כן אני גוזר על הנאשם את העונשים הבאים:

מאסר – מאסר בפועל לתקופה של 4 שנים. מתקופת מאסרו ינוכו ימי מעצרו מיום 2.6.2015.

מאסר על תנאי – מאסר על תנאי לתקופה של 12 חודשים. הנאשם יישא בעונש זה אם בתקופה של שלוש שנים מיום שחרורו יעבור על עבירה לפיה הורשע. "

עד כאן הציטוט:

מענין שהוא הביע חרטה. לקח אחריות מלאה. שיתף פעולה. חסך זמן שיפוטי יקר מאוד. לא שיחק עם המערכת. מאידך, כאילו כלום לא קרה והוא עלה מדרגה רצינית ביותר בפיגוע הזה. ייתכן שהשנים בכלא, טיפחו והקצינו אותו.

טוב, מה שמענין כאן, זה בעיית הזהות. פרופיל דאע"שניקי עוגן פעמים רבות, על בעיות זהות. ניכור. תחושת נטע זר. תחושה של חיים חסרי תוחלת ותועלת, וחיפוש אחרי ריגושים או תכליות קיצוניות, בשביל יצירה של raison d'etre (טעם קיום). דאע"ש מספק כל זאת לצעירים המחפשים עצמם נואשות.

לא עושה רושם, שהאדם הזה הייתה לו בעיה כזו לגמרי. הוא ניהל אורח חיים נורמטיבי. היה נשוי. מפרנס. 5 ילדים. מאידך, צריך לראות את זה גם ממימד אחר:

האיסלאם פרופר, מספק למאמיניו כר פורה לקיצוניות לא אחת. בלי קשר לבעיות זהות אישיות וקשות כמובן. אולי במקרה הזה, זה עוגן יותר על הווקטור הזה האיסלאמי פרופר, מאשר על בעיית זהות אישית.

הצעירים הבדואים ככלל, מועדים ליפול לתוך מלכודות של בעיות זהות קשות. תחושות ניכור. חיים בפריפריה. העדר תשתית. מצב דמוגרפי של מיעוט. האיסלאם, עשוי להוות נתיב בריחה או נחמה למצבים דנן.

חידלון של ממשלות ישראל. נכון, זה לא היה פותר כל הבעיות. אבל, מצמצם מאוד. מוריד להבות. אסור ליפול למלכודת הזו, שאם אי אפשר לפתור לגמרי בעיה, אז, אין טעם גם לצמצם אותה מאוד. אפקטיבית, מורלית, ציבורית, זה תורם מאוד. חבל שבמערכת הביטחון, מבינים זאת יותר טוב, מאשר הממשלות עצמן לרוב.

23 תגובות על 'פלאש בק קצר על המפגע'

  1. רק מענין פה השב"כ, תחת הכותרים:

    המחבל פעל לבד וללא תכנון, אבל הסיפור האמיתי הוא אובדן המשילות

    בשב"כ טוענים שרמת הלאומנות של מוחמד אבו אלקיעאן ירדה באופן מובהק אחרי השחרור מהכלא, אבל זה לא מנע את הפיגוע בבאר שבע. ההידרדרות בתחושת הביטחון והמשילות בנגב הגיעה לשיא במבצע "שומר החומות" – אבל לא נעשו כל הפעולות הנדרשות כדי לשנות את המצב

    כאן:

    https://www.ynet.co.il/news/article/sk00ek6wm5

    אהבתי

  2. הדוגמא שנתת מצויינת

    "מענין שהוא הביע חרטה. לקח אחריות מלאה. שיתף פעולה. חסך זמן שיפוטי יקר מאוד. "
    כמובן שהוא יביע חרטה, יש לו רק מה להרוויח מההצגה הזו, היה טפשי מצידו לומר אחרת הוא לא היה משיג כלום. הוא משחק השופט משחק.
    במקום להכניס אותו ל 4 שנים לכלא היה עדיף להציע לו לצאת מהמדינה עם משפחתו. הרי ברור שישיבה שלו עם אנשים שכמותו לא תגרום לו להבין שטעה אלא תחזק את עמדתו.
    אין להתייחס לטענות השב"כ ברצינות, השב"כ מכסה את עצמו. יתכן שהארועים העירו אותו, אבל הפוטנציאל היה

    אהבתי

  3. ד',

    תתפלא, יש עבריינים, בטח טרוריסטים, שכלל וכלל לא לוקחים אחריות. אלא נהפוך הוא. שבע שבעתיים, מצדיקים את מעשיהם המחרידים. זה בכלל לא מובן מאליו. בטח ובטח לגבי טרוריסטים.

    טוב, על פי השב"כ בכתבה, הלאומנות שלו דווקא לא התחזקה במהלך ואחרי הישיבה בכלא. אבל, מי יודע. קשה לדעת דברים כאלו, בלי מעקב דקדקני יותר.

    האירועים לא העירו השב"כ. השב"כ מודע מזה זמן רב לבעיות האלו.

    להציע לו לצאת מהמדינה ? אין סמכות לדבר כזה בדיוק. הוא אזרח ישראלי בכלל אם לא הבנת. אזרח ישראלי לכל דבר. תעודת זהות כחולה. ואם יציעו לכל אחד עם פוטנציאל, לצאת מן המדינה, אז תחשוב מה יקרה. בכלל, בג"צ לא ייתן לדבר כזה לקרות. יעתרו לבג"צ על מדיניות כזו. יצטרכו גם לשלם על כך ולפצות אם היה רלבנטי משפטית. בכמויות אלו סכומי עתק. אבל, לא רלבנטי ממש מלכתחילה.

    להתראות

    אהבתי

  4. ד',

    נצטט מבקשת רשות הערעור בעליון, של ראאד סלאח מנהיג הפלג הצפוני, בקשר לגזר הדין ועוד, כאשר הוא עצמו, הואשם הרי בהסתה. נצטט:

    המשיבה הגישה ערעור לבית המשפט המחוזי על קולת העונש, והמבקש הגיש ערעור על חומרתו. הערעורים נדחו. נומק, כי המבקש לא נטל אחריות על מעשיו, לא הודה בהם ואף לא הביע חרטה.

    עד כאן הציטוט:

    במקרה שלו אגב, פרצה אלימות קשה, בגלל ההסתה.

    אז יש מקרים, ובטח ובטח בטרור לאומני. יש מקרים שיש חרטה, אבל, השופטים וקציני המבחן וכדומה, מזהים, שהחרטה לא כנה או אמיתית. למשל, כי זה לא הובע בהזדמנות הראשונה. אלא, חרטה מתפתחת, מפחד העונש וכדומה.

    זה לא כזה פשוט וציני כפי שזה נשמע.

    כאן לעליון:

    https://bit.ly/3JDfx3q

    אהבתי

  5. רק נדביק פה הנאום של שייך סלאח, עליו כל הסיפור והוא לא הביע כלל חרטה הרי. מזכיר שוב, אלימות קשה מאוד פרצה שם, היום פצועים וכדומה. נצטט:

    "עכשיו אנחנו בשטח הזה, המבורך, הצלול ובעל הברכה הטהורה, אילולא ההפרעות והשיבושים, שפקדו אותנו על ידי הכיבוש הישראלי, שיסולק בעזרת השם, כמו שסולקו אחרים כמותו בעבר".

    "אחרי פשע מחנה רפיח אומרים לך הממסד הישראלי רוצה לבנות בית מקדש שישמש כבית תפילות למען אלוהים. כמה שהוא חצוף וכמה שהוא שקרן, מי שרוצה לבנות בית למען האלוהים לא ייתכן שהוא יבנה בית למען אלוהים כשדמנו עודו על בגדיו, דמנו עודו על דלתותיו ודמנו במזונו, ודמנו במשקהו, ודמנו עובר מגנרל טרוריסטי אל גנרל טרוריסטי אחר".

    "ככה אנחנו ממשיכים בדרכנו ולא חוששים אלא מפני אלוהים ישתבח שמו. לא חוששים אלא מפני האלוהים. בגלל זה אני אומר, אלה שחושבים שהם בעלי היסטוריה מדממת בעלי גנרלי הרג וטבחים, אלה, אם הם חושבים שעל ידי ההסתה נגדנו בערוץ אחד, ובערוץ שניים או שתיים, אלה שחשבו שהם מסיתים נגדנו בערוץ עשר וגלי צה"ל, אנו לא חוששים אלא מפני אלוהים. הרגעים הכי יפים בגורל שלנו זה כשנפגוש את אלוהים כשאהידים בשטחו של מסגד 'אל אקצא'".

    "בגלל זה אני אומר את זה באופן ברור ובלי היסוסים: אתם המסיתים נגדנו, אל תתנו לדרגות שמונחות על כתפיכם לפתות אתכם. הדרגות האלה והכוכבים שמונחים על כתפיכם נעשו מהגולגולת של השאהידים שלנו. אלה הם דרגות בושה ולא דרגות פאר. אלה הם דרגות חרפה ולא דרגות כבוד. אני מתפלא מכם. מי מביניכם שהורג יותר מאתנו, מקבל קידום לדרגות יותר גבוהות".

    "כשאנו כאן מתכוננים לתפילה במתחם של מסגד 'אל אקצא' המבורך. פה יוסרו כל ענני הקיפוח משמי ירושלים הקדושה. באותו יום יטוהרו כל רחובות ירושלים הקדושה מדמם של החפים מפשע אשר התירו את דמם והוציאו את נשמתם חיילי הכיבוש הישראלי, אשר כובשים את מסגד 'אל אקצא' המבורך. ואכן כן, אז יפרחו שקדיות ירושלים מחדש, ועלי עצי הזית יהיו ירוקים מחדש, והכבוד יוחזר אל כנסיית הקבר, והכבוד יוחזר לכל המסגדים והכנסיות. ולא רק זה, הרי אנו לא זדונים ולא נהיה זדונים, ואנו נשמור גם על כבוד בתי הכנסת של היהודים. אנו לא אומה שמבססת על ערכי הקנאה. אנו איננו אומה שמתבססת על ערכי נקמה. אנו לא הרשינו אף פעם לעצמנו, ותקשיבו טוב, אנו אף פעם לא הרשינו לעצמנו ללוש את הלחם של ארוחת שבירת הצום בחודש רמדאן המבורך בדמם של הילדים. ואם מי שרוצה הסבר יותר מורחב אז שישאל מה היה קורה לחלק מהילדים של אירופה, אשר דמם היה מתערבב בבצק של הלחם הקדוש. אלוהים גדול, האם זו דת? ככה אלוהים רוצה? אלוהים עוד יתמודד אתכם על מה שאתם עושים…"

    "אנו לא לבד במאבק הזה. יתכן שיבואו אלי ויגידו לי אתה מסית. הם רוצים להרוס לנו את 'האקצא' ובאים ואומרים לי אתה מסית. אז, אחים שלי, אני אומר לכם כן, ואני אומר שאנו לא לבד במאבק הזה. וברצוני להגיד לכל אדם שפוי. אני רוצה להגיד את זה לכל אדם שפוי, שהקרב שפתחו בו כוחות הכיבוש הישראלי נגד ירושלים הקדושה ונגד מסגד 'אל אקצא' המבורך לא נסגר עד עכשיו. אכן כן מראות המערכה הזו התחילו רשמית בשנת 1948 לספירה. מאז השנה הזו ממשיך הממסד הישראלי במלחמתו נגד ירושלים הקדושה ומסגד 'אל אקצא' המבורך. בשנים ההם שעברו התרחש שם מראה מדמם, וזה היה בשנת 1967 לספירה. היתה שם מערכה שעדיין ממשיך אותו המוסד הכיבוש הישראלי, אשר כובש את ירושלים הקדושה ומסגד 'אל אקצא' המבורך. הוא עדיין ממשיך את הקרב. הקרב עודו מתמשך… אך אנו מדגישים שאנו לא לבד בקרב הזה, בעזרת השם. אנו מבקשים מכל מוסלמי וערבי בהווה האסלאמי והערבי, ויהא זה שופט או מדען או מפלגה או מוסד ציבורי או פלגים או עמים, אנו שואפים מהם עכשיו (כך במקור-א"ר), שעכשיו באה חובתם לסייע לעם הפלסטינאי. עכשיו באה חובתם להוציא לדרך אינתיפאדה אסלאמית ערביה מהאוקיינוס לאוקיינוס, כתמיכה בירושלים הקדושה ומסגד 'אל אקצא' המבורך"

    עד כאן הציטוט:

    זה אשכרה נקרא כמו איזה עלילת דם קלאסית הרי.

    להתראות

    אהבתי

  6. שלום אלרום,
    כמה החוק נותן כלים למלחמה בפשיעה הבדואית כפשיעה מאורגנת?
    הרי ברור שלפרוטקשן ולגניבת רכבים יש השלכות כלכליות על הבדואים (רמת הכנסה גבוהה לא מדווחת ועוד). האם המדינה יכולה להשתמש בכלים של מלחמה בפשיעה כלכלית כדי לחלט להם את כלי הרכב ורכוש גנוב אחר?
    לדעתי חילוט של עשרות אלפי כלי רכב בידי המדינה מארגוני פשע ערביים יצמצם באופן ניכר את היכולת הפשיעה שלהם (כולל את מעשי הרצח), יהפוך את הפשע ללא משתלם ויתן רווחה לכל הנפגעים.

    אהבתי

  7. י.ד,

    חילוט הוא לאיו דווקא רק בקטע כלכלי. האמצעים בכלל זה לאיו דווקא רק או מפריד בין כלכלי ללא כלכלי.

    ללכת על הכסף, חשוב מאוד. לייבש את מקורות הכסף באמת.

    הם גונבים רכבים. המון רכבים. זאת יש לדעת. כך או כך.

    הצעת חוק חדשה דאז, תוכל לקרוא עליה כאן בלינק, מרחיבה את סמכויות החיפוש, בלי צו שופט וכדומה, הכל להתמודדות עם הפשיעה במגזר הערבי וכדומה:

    https://www.idi.org.il/articles/36423

    להתראות

    אהבתי

  8. י.ד ( וכל המעונין) כאן להצעת החוק המפורסמת באמת ( הצעת החוק הרסמית):

    יש ללחוץ כדי לגשת אל 24_ls1_608738.pdf

    אהבתי

  9. כאן למשל, טור דיעה ב- Ynet, די מענין, כיצד להתמודד עם הבעיה:

    https://www.ynet.co.il/news/article/sj8m9uof5

    אהבתי

  10. אם נתייחס לטור הדיעה שהעלת אליו לינק. אומנם יש חוק ובג"ץ ימנע גרוש או עונש כבד אבל ניכר שזוהי יותר פרשנות החוק בצורה מקצינה מאשר רצון המחוקק. או שאולי חשש מתגובת העולם. האם אין זה ביטוי של השופטים שנועד מתוך התגודדות שלהם מאינטרסים וטעמים אישיים? י.ד מסביר זאת יפה בפוסט האחרון שלו.
    האם אין הגיון? מחשבה לטווח ארוך? מתן ערך עליון למדינה היהודית ולעתידה?

    אהבתי

  11. הבדויים רושמים מכוניות תחת שמות אחרים ככה שקשה לחלט אותם. הם יודעים כיצד להלחם במערכת הבירוקרטית.

    אהבתי

  12. ג'וש,

    אתה לא יודע מהו החוק. לא יודע כלל מהו רצון המחוקק. מאיפה אז אתה עם כל הכבוד כותב לנו "ניכר שזוהי יותר פרשנות החוק בצורה מקצינה מאשר רצון המחוקק" ? אף אחד לא יודע כפי שהסברתי לא פעם מהו החוק. רק שופטים מבינים באמת.

    אין לשופטים שום אינטרסים אישיים וטעמים אישיים, כפי שהסברתי והמחשתי בעליל, עשרות אלפי פעמים. אלו סתם סברות כרס מגוחכות רווחת בציבור. שופט מאמין למשל בשלטון החוק ? איך יהיה שופט אחרת ? ואם הוא מאמין בשלטון החוק, כי זה המקצוע שלו, אזי, זוהי גם הזהות האישית המקצועית שלו. נניח גאוותו כפי שכל אדם גאה במקצוע שלו נניח. אם כך:

    גם אישית, הוא בעד החוק, שלטון החוק. זה אז האינטרס שלו, כי זוהי הזהות האישית שלו. כפי שבנקאי בעד בנקים מן הסתם. הא ?

    ההיגיון המשפטי והאנושי המצוי, לא חופפים. כך הדבר בחוק ומשפט. אין דרך להבין הדברים. המחשתי זאת אינספור פעמים.

    ערך עליון למדינה יהודית ? שמעת על בג"צ הלאום ? ובכלל, השמאל מאשים באותם האשמות הפוכות את השופטים או המימסד המשפטי:

    שהוא יותר מדי בטחוני ואובר יהודי בעליל. מה נאמר, מה נוסיף ?

    לגבי בדואים, גם אם מעבירים על שם אחר, אפשר לזהות ולהרים מסכים ולהוכיח הדבר ולחלט.

    להתראות

    אהבתי

  13. כאן רצ"ב אגב למעונין, אפשר לקרוא כתבה של פירמת עורכי דין (GNY) תחת הכותר:

    ביטוח צד ג' לנפגעי חילוט?

    ולהתרשם על קצה המזלג מסיפורי חילוטים שקשורים לעבירות כולל זכויות צד ג' על הרכוש המחולט אפרופו העברות שם פיקטיביות וכדומה.

    כאן:

    https://www.gornitzky.co.il/ביטוח-צד-ג-לנפגעי-חילוט/

    אהבתי

  14. תמונת פרופיל של תלמה ולואיז
    תלמה ולואיז

    כתובת בעברית מהמאה ה 13 לפנה"ס
    חשבנו שיעניין אותך אם לא נתקלת בכתבה

    https://www.ynet.co.il/judaism/article/skryigcf5

    אהבתי

  15. בהתייחס לחרטה של המחבל. בדיעבד אנחנו מבינים שהחרטה היא מהפה לחוץ. אבל איך אפשר ממש לדעת (אם לא עוקבים אחריו ומקשיבים לטלפון שלו ואפילו אז לא בטוח).
    ההגיון אומר שאדם עם ילדים ומשפחה ינהג באחריות אבל אצל המוסלמים הקיצוניים כנראה יש דרגות אחריות שונות.
    אנחנו לא יכולים להביא למשפט בחברה שלנו עם ערכים שלנו אנשים מחברה וערכים שונים ולצפות שהם יגיבו ויתנהגו כמו בחברה שלנו.

    לא לנושא:
    מה באמת אפשר לעשות במקרה כזה??

    אשה העבירה סכום כסף גדול לחשבון שגוי ובעל החשבון מסרב להשיב אותו

    אישה העבירה לבעלה סכום כסף גדול באמצעות אפליקציית הבנק, אלא שבגלל טעות הקלדה הכסף נכנס לחשבון הלא נכון. להפתעת בני הזוג, בעל החשבון מסרב להחזיר להם את הכסף והבנק מתנער מאחריות וטוען כי אין באפשרותו לעשות דבר. תגובת בנק הפועלים: "אין ביכולת הבנק לבטל את ההעברה" :

    אהבתי

  16. תודה תלמה ולואיז, מאוד מענין. נתקלתי בזה באמת.

    ד',

    אתה לא יודע בדיעבד שהחרטה היא מהפה לחוץ. ייתכן שהיא הייתה כנה. והוא אחר כך, התחרט, או עבר עוד מהפך או פאזה נוספת.

    תשמע, לשב"כ יש שיטות להעריך אם אדם הקצין משהו בדיעות בתפיסות וכו… ואז מדובר על הערכה, על הסתברות וכדומה. נניח השיחות שלו. האמירות שלו. הביקורים במסגדים. האזנה להטפות או הסתות קשות. הבגדים אפילו. אדיקות גוברת וכדומה. כמו שאצלנו אומרים שאדם "התחזק" משהו.

    לגבי מוסלמים, לכן כתבתי, שיש להפריד בין דאע"ש וצעירים עם בעיות זהות (כפרופיל קלאסי) לבין אחרים, מבוגרים אפילו, שהאיסלאם פרופר הקצין אותם למעשי טרור. בראשונים זה תסביכי זהות אישיים. באחרונים, האיסלאם כדת. האופי של האיסלאם כדת, כאשר הקונטקסט הגיאופוליטי הוא רק טריגר.

    ואכן, צריך ללמוד פרטנית כל חברה והמאפיינים שלה וכו… אין מה לעשות.

    המקרה של העברה של סכום שגוי גדול לחשבון שגוי, מקרה קלאסי של "עשיית עושר ולא במשפט". כלומר, שאדם מגיעים אליו נכסים לא בצדק, לא כדין, ועליו להשיבם לבעליהם. נניח גוף ציבורי חייב בסכומים גדולים מדי. חייב להשיב אותם.

    טוב, גם תלוי של מי הטעות. אם הטעות של האישה פרופר. אז מה לעשות. אם הטעות באפליקציה או הבנק משהו, משהו אחר. אם הטעות של הבנק או האפליקציה משהו, טעות שמהווה סטייה מסטנדרד של זהירות או של פעולה סבירה וכדומה, אז זה יהיה על הבנק או האפליקציה אולי.

    הבנק לא ממש צד בענין אם הטעות של האישה פרופר. היא צריכה לתבוע את השבת הכספים אם אכן כך, בעילה של עשיית עושר ולא במשפט.

    אבל, זה רק מן התגובה שלך. הרבה פעמים העובדות בכללותן (בכללותן יודגש) עושות זאת משהו אחר לגמרי.

    להתראות

    אהבתי

  17. יש לי הרגשה שהכל סביב מתחיל לאבד את ההגיון הצלול. אני לא יודע אם זה הגיל או שפשוט העולם יורד מהפסים. אם נתבונן לדוגמא על הווק בארה"ב. הם אולי 10% מהליברלים אבל מרעישים ומשפיעים ביותר. כשהשופטת השחורה צריכה לומר שהיא לא יכולה להגדיר אשה כי היא לא ביולוגית עושים ממנה חוכה ואיטלולא אבל אין לה הרבה ברירה. אם היא תאמר שאשה זו כל מי שיש לה רחם יאשימו אותו בגזענות נגד טרנסג'נדרים. היא בס"ך הכל רוצה לחזור הביתה בשלום.
    גם המלחמה נגד אוקראינה נראת לי תמוהה, מצד אחד רוסיה מנסה לא להרוס את המדינה מצד שני האמריקאים עושים כל מה שניתן להפוך את אוקראינה לביצה אפגניסטנית. מצד שלישי, הם מאפשרים לאירן להתקרב לפצצה אטומית וההסבר ההגיוני הוא שפשוט כבר יש לה מאז שנות ה 90 פצצות שכנראה רכשה מאוקראינה, אחרת מזמן היו מפציצים אותה לעפר דק.
    נוסיף לזה את הממשלה המשונה שלנו, את המשפט נגד ביבי, את חוסר המשילות נגד הבדויים והמוסלמים. את פיאסקו ביידן וקאמלה הריס.

    אהבתי

  18. עתידן,

    זה טבעי לגמרי. כך היה תמיד. בעבר אפילו יותר מאשר היום בהרבה מובנים ניתן לטעון. לך תבין.

    יש לכל זה הרבה סיבות עומק פילוסופיות. הם נגזרות מן האבולוציה עצמה קודם כל:

    אנחנו מסתכלים על העולם, והוא כבר עשוי ובנוי ומאורגן והרמוני לכאורה. אבל, לא מסתכלים על הדרך:

    לקח קרוב לארבע מיליארד שנים לכל זה להיבנות. ובדרך שרירותית לגמרי זה נבנה. אנו מסתכלים על התוצאה הסופית, והיא נראית מאורגנת והרמונית. אבל, בעצם, השרירותיות ניכרת היטב בסוף.

    לרוב אני מביא את ההמחשה הקלאסית של דוב הקוטב:

    פעם הוא היה חום. לא לבן. מוטציה שרירותית ואקראית הפכה אותו ללבן. לבן -קוטב- שלג- קרח. עכשיו הוא שורד יותר טוב. למה ? כי הוא לבן ומסתווה היטב בשלג/ קרח. הפך לצייד יותר טוב. לשורד יותר טוב.

    אבל, הוא לא לבן כי הוא חי בקוטב. הוא לבן כי הייתה מוטציה אקראית שהפכה אותו לכזה. באותה מידה הרבה יצורים נכחדו בגלל מוטציה אקראית אחרת. אבל:

    אנו מסתכלים על הקיים. לא על הנכחד. והקיים, משדר הרמוניה ואיחוד וארגון. משמע: דובי קוטב, הם לבנים מטבע הדברים לכאורה אנו חושבים.

    גם האדם כך:

    בעצם, האדם צמח מן הג'ונגל הפיסי, לג'ונגל הרגשי. וזוהי הבעיה. לחפש רציונלים, במקום בו מדובר בכלל ברגש שרירותי או מעין.

    לכן, אם רוצים להבין משהו באמת, צריך לא פעם לעסוק בפתלוגיה, יותר מאשר בניתוח של ממש.

    להתראות

    אהבתי

  19. אגב, פה לחוק עשיית עושר ולא במשפט לכל המעונין (ד', והאישה והטעות בהעברה הבנקאית לעי"ל):

    https://www.nevo.co.il/law_html/law00/4526.htm

    אהבתי

  20. יש גם הרבה סיבות שטח עתידן. אולי אלו מעניינות אותך יותר. ואחת המרכזיות:

    הפיגוע בתאומים ( 11 בספטמבר).

    הפיגוע שינה את כל מהלך העולם ומהלך הדברים. נעלה על זה פוסט מאורגן בהזדמנות.

    להתראות

    אהבתי

  21. לא עלה בדעתי שהפיגוע בתאומים היה כ"כ דרמטי לעולם.

    הדברים שאתה אומר בדיוק משלימים אחד את השני, אומנם העולם הלכאורה הרמוני סביבנו נוצר תוך אבולוציה, אבל ממש כמו שהאדם החליט לערער את האיזון העדין כי הוא יכול ובעל גחמות כך הוא משנה את האבולוציה החברתית.
    המדיה יצרה את האפשרות הזו שלא היתה כדוגמתה לערער את החברה וההגיון מהיסוד. וזה מה שאני רואה סביבי, טרוף חסר הגיון. המדע מחליף את מקומו בפילוסופיה בגרוש

    אהבתי

  22. עתידן,

    העולם הלכאורה הרמוני נוצר תוך כדי אבולוציה. אבל, כפי שהסברתי והמחשתי, האבולוציה עצמה, הינה בעיקרון, תהליך שרירותי. ההרמוניה, היא אשליה. אשליה שגורמת לאדם, תחושה של ארגון וסדר טבועים בעולם. אבל, זוהי אשליה, כי האבולוציה עצמה, שרירותית.

    נניח הקורונה. אפשר לעקוב בזמן אמת, ולהיווכח, שבעצם, כל ואריינט, נוצר באופן שרירותי, לא צפוי. אתה לא יכול לצפות את ההתפתחות של הוואריינטים. זה שרירותי לגמרי. מה שרירותי ? המוטציות, כתוצאה מתהליכי ההתרבות של הוירוס. אז מוטציות שרירותיות, אחראיות על האבולוציה. אבל, התפיסה של העולם, סינכרונית, הינה הרמונית. כך זה בעיני האדם.

    המדיה לא ממש אחראית. מוח האדם אחראי. המדיה המבוזרת ( אינטרנט ורשתות חברתיות) גורמות פשוט לביזור עצום וגורף, וזה מייצר אינספור דיאלקטיקות מבלבלות וחסרות היגיון. מצד שני, תפיסות מטא, מטא אתוס, גורמות לריכוזיות גורפת הרי, ולקורבנות עצומים.

    מה שחשוב להדגיש, זה שהתפיסה המצויה חסרת היגיון לא פעם. רק עטופה באריזת הגיון. זה לא אומר אבל, שאי אפשר לתפוס ולבאר העולם, בצורה מדוייקת והגיונית. רק הטבע המחדלי של מוח האדם, הינו שרירותי. אבל, אפשר בהחלט להתגבר על כך.

    לא רואה כלל, איך המדע ופילוסופיה בגרוש קשורים בדיוק פה.

    נעלה על כך, פוסטים מאורגנים.

    להתראות

    אהבתי

  23. במחשבה שניה ד', אם הסכום גדול, והבנק מרוויח ריבית או ימי ערך באופן משמעותי מן הכסף, אז גם הבנק הגיעו אליו נכסים שלא כדין, שלא בצדק ניתן לטעון. אז אפשר להטיל עליו אחריות. שהרי, הוא מרוויח מן הסכום או ההעברה השגויה והלא צודקת הזו.

    להתראות

    אהבתי

כתיבת תגובה